Pracodawcy są zobowiązani do zapewnienia swoim pracownikom komfortowych warunków pracy. Dlatego każda osoba przychodząca do siedziby firmy powinna mieć do dyspozycji szafę, by mogła zostawić w niej wierzchnią odzież, dokumenty lub inne przedmioty, których nie można wnosić na teren zakładu. Meble socjalne muszą być wykonane z wytrzymałych materiałów, aby były bezpieczne i wygodne w codziennym użytkowaniu. A jak dokonać właściwego wyboru?
Szafy ubraniowe w firmie i usługach – jaką pełnią funkcję?
Szafy ubraniowe w firmie i usługach mają za zadanie chronić odzież i mienie pracowników przed zabrudzeniem, przypadkowym uszkodzeniem lub kradzieżą. Takie rozwiązanie stosuje się powszechnie w zakładach produkcyjnych, szpitalach, sklepach czy firmach z branży IT. Szafy ubraniowe najczęściej są zrobione z metalu i mogą się różnić między sobą wysokością, szerokością oraz liczbą półek. Zamek w meblach socjalnych jest otwierany na kluczyk, kartę magnetyczną lub za pomocą specjalnego kodu. Pracodawca może mieć zapasowy kluczyk do szafki pracowniczej, jednak powinien z niego korzystać tylko w uzasadnionych przypadkach, a najlepiej, aby zawsze robił to w obecności pracownika.
Czym powinny się charakteryzować szafy ubraniowe dla pracowników?
Szafy ubraniowe metalowe muszą być idealnie dopasowane do potrzeb pracowników i możliwości danego pomieszczenia. Podstawowy model składa się z jednej komory wyposażonej w drążek na wieszaki i półkę na drobne przedmioty. Jeśli pracownik musi się przebrać w odzież roboczą to lepiej zdecydować się na wersję dwukomorową z wydzielonymi miejscami na ubrania prywatne i służbowe. W niektórych zakładach pracy wymiary i wyposażenie szaf pracowniczych muszą ściśle odpowiadać wymogom BHP określonym przez ustawodawcę. Wówczas pracodawca jest zobowiązany do zakupu właściwych mebli i umieszczania ich w wydzielonym pomieszczeniu, gdzie pracownicy będą mogli wygodnie się przebrać. W takiej szatni powinny się znaleźć również ławki, aby można było bez problemu zmienić obuwie.
Szafy ubraniowe metalowe – dlaczego warto?
Meble metalowe charakteryzują się ponadprzeciętną trwałością i są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Szafę pracowniczą łatwo utrzymać w czystości, a jej regularne dezynfekowanie nie zajmuje dużo czasu. Ważne, by meble miały solidną i mocną konstrukcję opartą na starannie zaprojektowanych profilach. Przed zakupem konkretnego modelu warto zwrócić uwagę na zawiasy, ponieważ ten element zwykle najszybciej się zużywa. Dobrej jakości szafa powinna być wykonana z wysokogatunkowej stali nierdzewnej, która będzie kwasoodporna i szczelnie ocynkowana. Taki mebel musi posiadać również wydajną wentylację i możliwość przytwierdzenia do ściany.
Zamawiając szafy ubraniowe dla pracowników, nie można zapomnieć o względach estetycznych. Obecnie metalowe meble można nabyć w wielu ciekawych wersjach kolorystycznych. W efekcie pracodawca z łatwością stworzy nowoczesną i doskonale wyposażoną szatnię, która jednocześnie będzie spełniała wszystkie normy i standardy wymagane przez polskie prawo.